سیر و سلوک مهدوی(راه های تقرب به حضرت ولی عصر(عج)) پیوست1

پیوست1 سیر و سلوک مهدوی(راه های تقرب به حضرت ولی عصر(عج)

سلوک مهدوی

ارتباط با امام زمان(عج) و دیگر اولیاى الهى و نزدیک شدن به آنان نیاز به "سنخیت" با آنان دارد. به دست آوردن سنخیت با اولیاى الهى نیاز به تحقّق دو بُعد؛ یعنى، "معرفت" و "عمل" دارد. اگر کسى خود را به اولیاى الهى شبیه نمود، به لقاى آنان نیز واصل خواهد شد.
آنچه وظیفه ماست تشبه به آن حضرات و پیمودن راه آنان است . خداونداین مسأله را آیه 200 سوره آل عمران بیان فرموده: «یا ایها الذین امنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقواللّه‏ لعلّکم تفلحون؛ اى کسانى که ایمان آورده ‏اید، صبر کنید و یکدیگر را به صبر وادارید و مرابطه نمایید و تقوا و خداترسى را پیشه سازید، باشد که رستگار شوید». امام باقر(ع) در تفسیر این آیه می فرمایند: «صبر کنید بر اداى فرایض (یعنى در انجام تکالیف الهى استقامت داشته باشید) و در برابر دشمنان پایدارى کنید و با امامتان (که انتظارش را می کشید) مرابطه نمایید».قرآن راجع به حضرت مهدى و اصحاب ایشان می ‏فرماید: «الذین ان مکنّاهم فى الارض اقاموا الصلوه وآتوا الزکاه و امروا بالمعروف و نهو عن المنکر؛ کسانى که اگر در زمین به آنان توانایى دهیم نماز را بپا داشته و زکات (به مستحق) بخشیده و به معروف امر نموده و از منکر نهى کنند».امام باقر(ع) در تفسیر این آیه می ‏فرمایند: «این آیه براى آل محمد(ع) است؛ یعنى، مهدى(عج) و اصحاب او»

ارتباط با امام زمان(عج) و دیگر اولیاى الهى و نزدیک شدن به آنان نیاز به "سنخیت" با آنان دارد. به دست آوردن سنخیت با اولیاى الهى نیاز به تحقّق دو بُعد؛ یعنى، "معرفت" و "عمل" دارد. اگر کسى خود را به اولیاى الهى شبیه نمود، به لقاى آنان نیز واصل خواهد شد.
آنچه وظیفه ماست تشبه به آن حضرات و پیمودن راه آنان است . خداونداین مسأله را آیه 200 سوره آل عمران بیان فرموده: «یا ایها الذین امنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقواللّه‏ لعلّکم تفلحون؛ اى کسانى که ایمان آورده ‏اید، صبر کنید و یکدیگر را به صبر وادارید و مرابطه نمایید و تقوا و خداترسى را پیشه سازید، باشد که رستگار شوید». امام باقر(ع) در تفسیر این آیه می فرمایند: «صبر کنید بر اداى فرایض (یعنى در انجام تکالیف الهى استقامت داشته باشید) و در برابر دشمنان پایدارى کنید و با امامتان (که انتظارش را می کشید) مرابطه نمایید».قرآن راجع به حضرت مهدى و اصحاب ایشان می ‏فرماید: «الذین ان مکنّاهم فى الارض اقاموا الصلوه وآتوا الزکاه و امروا بالمعروف و نهو عن المنکر؛ کسانى که اگر در زمین به آنان توانایى دهیم نماز را بپا داشته و زکات (به مستحق) بخشیده و به معروف امر نموده و از منکر نهى کنند».امام باقر(ع) در تفسیر این آیه می ‏فرمایند: «این آیه براى آل محمد(ع) است؛ یعنى، مهدى(عج) و اصحاب او»

جالب آنکه در آغاز قیام جهانى حضرت مهدى(عج) یاران و اصحاب نزدیک ایشان، پیمان و بیعت سختى با آن حضرت می ‏بندند و تعهّد می کنند که از گناهان و انحرافات دورى جویند و از ظلم و فسادگرى بپرهیزند. امیرمؤمنان على(ع)،در ضمن یک حدیث طولانى، در وصف بیعت یاران امام زمان(عج) چنین می‏فرماید: با او بیعت می کنند که هرگز:
دزدى نکنند[[یبایعون على اَن یَسرَقوا]]
زنا نکنند [[ولا یَزنوا]]
مسلمانى را دشنام ندهند[[و لا یَسُبّوا مسلماً]]
خون کسى را به ناحقّ نریزند[[و لا یقتلوا مُحرماً]]
به آبروى کسى لطمه نزنند[[و لا یهتک حریماً مُحرّماً]]
به خانه کسى هجوم نبرند[[و لا یهجموا منزلاً]]
کسى را به ناحق نزنند[[و لا یضربوا احداً الاّ بالحقّ]]
طلا، نقره، گندم و جو ذخیره نکنند[[و لا یکنزوا ذهباً و لا فضّة و لا بُرّاً و لا شعیرا]]
مال یتیم را نخورند[[ولا یأکلوا مالَ الیتیم]]
در مورد چیزى که یقین ندارند، گواهى ندهند [[و لا یشهدوا بما لا یَعلمون]]
مسجدى را خراب نکنند[[ولا یُخرِبوا مسجداً]]
مشروب نخورند[[و لا یَشربوا مسکراً]]
حریر و خز نپوشند[[و لا یلبَسوا الخزّ و لا الحریر]]
در برابر سیم و زر سر فرود نیاورند[[و لا یتمنطقوا بالذّهب]]
راه را بر کسى نبندند[[و لا یقطعوا طریقاً]]
راه را نا امن نکنند[[و لا یخیفوا سبیلاً]]
گرد همجنس بازى نگرایند[[و لا یَفسقوا بغُلام]]
خوراکى را از گندم و جو انبار نکنند[[ولا یحبسوا طعاماً مِن بُرّ و لا شعیر]]
به کم قناعت کنند [[و یرضَونَ بالقلیلِ]]
طرفدار پاکى باشند[[و یَشَتّمونَ على الطیّب]]
از پلیدى گریزان باشند[[و یکرهون النجاسة و...]]
پس گناهان و رذایل اخلاقى، عامل مهمى در محرومیت انسان از عنایات امام زمان(عج) است

براساس این توقیع شریف،همه ی شیعیان ودوستداران حضرت،توصیه به تقوا و ورع شده ‏اند و این بهترین راه دوستى و جلب خشنودى امام زمان(عج) است ؛ همان طورى که گناهان و معاصى، باعث نارضایتى آن حضرت و قطع پیوند و ارتباط با او است.
حتّى در توقیع دیگر، علّت طولانى شدن غیبت و عدم مشاهده و دیدار آن حضرت، گناهان و انحرافات شیعیان و دوستان اهل بیت(ع‌)ذکر شده است: «ما عهد می کنیم با شمااى دوست مخلص (شیخ مفید) که در راه ما با ظالمان مجاهده میکنى؛هر کس از برادران دینى شما-که تقوا را سرمایه خویش قرار دهد - از فتنه‏ هاى گمراه کننده و ظلمت خیز، در امان خواهد بود...آنچه که موجب جدایى ما و دوستانمان گردیده و آنان را از دیدار ما محروم کرده است، گناهان و خطاهاى آنان و تخلّف از فرمان‏هاى خداوند است»

بهترین راه قرار گرفتن در زمره یاران امام عصر(عج)

برای این کار باید دید که امام زمان (عج) که خود یکی از امامان و پیشوایان دینی ما است چه اعمالی انجام می دهد و زمانی که ظهور کند چه برنامه هایی را اجرا می کند. همان گونه که می دانیم در دین اسلام بهترین چیز برای رشد و تعالی و رسیدن به خدا، ایمان و عمل صالح است، لذا برای اینکه بتوانیم یار و یاور امام زمان (عج) شویم همان اجرای دستورات دینی؛ یعنی انجام واجبات و ترک محرمات بهترین کار و آغاز راه برای خود سازی و تهذیب نفس است.


راه های نزدیک شدن وارتباط با امام زمان (عج) عبارت است از :

۱ -‌‌ طهارت نفس:
اولین طریق عالی برای ارتباط با حضرت مهدی (عج) انجام دادن واجبات و ترک معاصی و گناهان است. ما اگر در کلاس پاکی به این مرتبه برسیم:
۱ـ اعضا وجوارح ما پاک از گناه بشود.
۲ـ ذهن و افکار ما از خیالات و اوهام پاک بشود.
۳-قلب ما از رذایل اخلاقی پاک شود و در این سه بعد طهارت، پاک بشویم،
 آن گاه است که راه به سوی امام زمان  باز است.
یکى از عوامل دورى انسان از امام زمان(عج) و قطع ارتباط روحى و معنوى و ناخشنودى آن حضرت، ارتکاب محرّمات الهى و گناهان است.
آن حضرت در توقیع شریف به شیخ مفید(ره) می‏فرماید:《شما مکلّف هستید که اوامر و دستورات ما را به دوستانمان برسانید، با اینکه ما بر اساس فرمان خداوند بزرگ و صلاح واقعى خود و شیعیانمان - تا زمانى که حکومت بر دنیا در اختیار ستمگران است - در نقطه‏اى دور و پنهان از دیده‏ها به سر می‌بریم ؛ ولى از تمام حوادث و ماجراهایى که بر شما میگذرد، کاملا مطّلع هستیم و هیچ‏ چیز از اخبار شما بر ما پوشیده نیست. از خطاها و گناهانى که بندگان صالح خداوند، از آنها دورى می‏کنند ؛ اما شما آنها را مرتکب می ‏شوید نیز با خبریم. از عهدشکنی ‏ها و پشت سر گذاشتن عهد و پیمان‏ها با اطلاعیم... پس از خداوند بترسید و تقوا پیشه کنید...سعى کنید اعمالتان به گونه‏اى باشد که شما را به ما نزدیک سازد و از گناهانى که موجبات نارضایتى ما را فراهم می نماید، بترسید و دورى کنید..》

۲ ـ ایثار و از خودگذشتگی:
دومین راه برای رسیدن به محضر مبارک و نورانی آقا امام زمان (عج) ایثار است؛یعنی انسان یک خواهش های نفسانی دارد، یک محبت های مجازی به دنیا دارد که اگر موفق شد و از شهوت گذشت، از غضب گذشت و از دنیا گذشت و عبور کرد، به برکت ایثار و از خودگذشتگی و پا روی نفس اماره گذاشتن، به خدا می رسد به امام زمان (عج) می رسد، به حقایق و معارف می رسد. شرط اساسی ایثار و از خودگذشتگی است.

۳-گریستن بر اباعبدالله(ع):
سومین وسیله ی ارتباطی،گریه برای ابی عبدالله الحسین(ع) و خواندن زیارت عاشورا و توسل به حضرت خامس آل عباست.
~چگونه گریه برامام حسین(ع)انسان را به امام زمان(عج) پیوند میدهد؟!
عاملی که باعث شده است من از امامم بریده ام، پرده ی ضخیم گناه و رذایل است که آمده است جلوی قلبم و چشم دلم پرده کشیده است و باعث شده من نتوانم آقایم را باشناخت زیارت کنم.
عامل بریدگی،گناه است و گریه بر امام حسین(ع) به منزله ازبین برنده ی گناه است.
لباس وقتی چرک شود،اگر چرک و آلودگی کم است،با شستنش باآب،پاک می شود. گاهی چرک و آلودگی کم نیست.احتیاج به صابون و پودر رختشویی دارد،اما گاهی با آب و صابون و پودر کار درست نمی شود. باید از مواد پاک کننده قوی تراستفاده کرد تا آلودگی و لک لباس از بین برود

۴ـ برخورداری از ویژگی های مرتبطین با حضرت:

یک طریق بس اصیل و اساسی برای ارتباط با امام زمان (عج) این است که به حالات و جریانات مشرفین به محضر مبارک امام زمان (عج) مراجعه کنیم و ببینیم، "سید ابن طاووس ها"، "سید بحر العلوم ها"، "علامه حلی ها" و امثال این شخصیت های عظیم الشان از چه ویژگی هایی برخوردار بوده اند
ما نیز آن ویژگی ها را در زندگی کشف بکنیم
اگر ما تبعیت کردیم و آن ویژگی هارا به دست آوردیم برای ما نیز راه به سوی امام زمان (عج) باز می شود.

۵-‌همسانی با امام:
منتظران واقعى، وضعیت فکرى، روحى و عملى خود را به گونه‏اى سامان می بخشند که همسانی زیادی با امام زمان(عج) داشته باشد
 به طور کلى هر انسانى داراى سه مرتبه وجودى (افکار، صفات و اعمال) است و هیچ انسانى از این قاعده مستثنا نیست. اگر کسى بخواهد به انسان دیگرى نزدیک شود، چاره‏ اى ندارد جز اینکه بکوشد نوع اعتقاد، باورها، صفات و رفتار خود را به ایشان نزدیک سازد تا از این طریق شیعه و پیرو واقعى او باشند.

۶- کسب فضایل اخلاقی
یکى دیگر از راه های ارتباط معنوی با امام ,آراستن درون با فضایل انسانى و چنگ زدن به مکارم اخلاقى است ؛ یعنى، همان طور که قرآن می‏فرماید: «اگر می خواهید محبوب خدا باشید، تقوا پیشگى کنید» ؛ این قانون در مورد حضرت مهدى(عج) نیز هست.

بسى گفتند از عیسى و مهدى‏ مجرّد شو، تو هم عیساى عهدى‏


ز مهدى گر چه روزى چند پیشى ‏بکش دجّال خود، مهدىّ خویشى‏


چو تو در معرفت، چون طفل مهدى ‏چه دانى، قدر علم و فضل مهدى؟!


به نور علم می‏کن دیده روشن‏ که تا بتوانیش هر لحظه دیدن


از امام صادق«ع» نقل شده است: «براى صاحب الامر، غیبتى طولانى است ؛ در این دوران هر کس باید تقوا پیشه سازد و به دین خود چنگ زند»


۷- ذکر همیشگی امام:
کسی که خواهان ارتباط قلبی با امام عصر است ,از یاد و نام محبوب خود غافل نمی ‏شود و پیوسته در فکر و اندیشه او است. شخص مؤمن، در هیچ حالى از حالات و هیچ وقتى از اوقات و هیچ مکانى از مکان‏ها، از یاد امامش و انتظار قدوم مبارک او، خالى و فارغ نیست.
روایت شده است: وقتى امام موسى بن جعفر(ع) از امام غایب و نعمت باطنى خدا یاد کرد، فردى پرسید: آیا از امامان کسى غایب می‏شود؟ فرمود: «نعم یغیبُ عن اَبصارِ النّاس شخصُهُ و لا یَغیبُ عن قُلوبِ المؤمنین ذِکرُهُ و هو الثّانى عَشر منّا»
 «بلى، شخص او از دیدگاه‏هاى مردم غایب می ‏شود ؛ ولى یاد او از دل‏هاى مؤمنان نهان نمی ‏شود و او دوازدهمین نفر از ما است»

۸- عشق سرشار:
یکی دیگر از راههای ارتباط روحی با امام زمان(عج)، مهرورزى و محبّت سرشار به آن حضرت است.
البته این محبت و مهرورزى دو طرفه است ؛ زیرا امام معصوم نیز شیعیان و یاران خود را دوست دارد و شفیق و دلسوز آنها است: «(الامام‏) الانیسُ الرفیق و الوالدِ الشفیقُ و الاخُ الشفیق...»؛«امام همدم و رفیق، پدر مهربان و برادر دلسوز است».
پیامبر اکرم«ص» درباره لزوم دوستى حضرت مهدى(عج) می‏فرماید:
«مَن اَحَبّ اَن یَلقى اللّه و قَد کَمل ایمانُهُ و حَسُنَ اِسلامُهُ فَلیَتَوَلَّ الحُجّة صاحب الزمان المنتظر»
«هر کس دوست دارد خدا را ملاقات کند ؛ در حالى که ایمانش کامل و اسلامش نیکو باشد، پس باید دوستدار حضرت حجّت، صاحب الزمان منتظر باشد».
خود امام مهدى(عج)نیز مردم را به کارهایى سفارش فرموده که موجب ازدیاد محبّت و مودّت می ‏شود: «هر یک از شما باید به امورى بپردازد که او را به محبّت ما نزدیک کند و از کارهایى که ناخوشایند ما است، دورى جوید ؛ زیرا ظهور ما به صورت ناگهانى فرا میرسد»
دوستى و عشق امام زمان(عج) داراى برکات وآثارى است که بایددر پاسداشت و تعمیق آنها کوشید و هر روز این عشق خدایى، را عمیق‏تر کرد.پس بایدامام زمان خود را بیشتر بشناسیم و با اوصاف، کمالات، ایده ‏ها و اهداف وزندگی حضرت آشناشویم.امام رضا(ع)می فرماید:《بر خداوند است که دوستان ما را که به حق به مقام ولایت و معرفت ما پیشوایان نائل شده‏ اند همدم و رفیق پیامبران، راستگویان، شهیدان وشایستگان قراردهد و آنان نیکو دوستانی هستند.》

۹- حزن و اندوه و ندبه‏:
محزون بودن در فراق امام مهدى(عج)، ندبه و اظهار شوق به لقاى او،باعث نزدیکی انسان به امام خود می شود.
امام حسن عسکرى(ع) فرمود: «لا تزالُ شیعتنا فى حُزنٍ حتّى یظهَر وَلَدى الّذى بشّر به النبى«ص»؛«شیعیان ما در یک اندوه دائم به سر می ‏برند تا فرزندم-که پیامبر«ص» نوید ظهورش را داده است- ظاهر شود».

۱۰-‌ اظهار اشتیاق و چشم به راه بودن‏:
شور طلب و علاقه دیدار یار و اظهار شیدایى و اشتیاق به محبوب، از ویژگى‏ هاى بارز منتظران است؛چنان که در دعاى ندبه آمده است: «لیتَ شِعرى اَینَ استَقرّت بِکَ النّوى بَل اَىُّ ارض تُقِلُّک اَو ثَرى ابرضوى ام غیرها ام ذى طوى...» ؛ «اى کاش می‏دانستم در چه جایى منزل گرفته ‏اى و چه سرزمین و مکان تو را در بر گرفته است! آیا در کوه رضوى هستى و یا در جاى دیگر و یا در ذى‏ طوى هستى...».
امام على«ع» وقتى از امام مهدى(عج) و صفات آن حضرت می‏گوید ؛ ناگاه از درون سینه آهى میکشد و شوق دیدار آن بزرگوار را ابراز میدارد.


۱۱-خواندن دعا وزیارت:
در رابطه با امام زمان(عج)، دعاها و زیارت‏هاى فراوانى نقل شده که در کتب ادعیه موجود است و در کتابى به نام صحیفه مهدیه نیز گردآمده است. به بعضى از این دعاها و زیارت‏ها اشاره می شود:

الف)‌ دعاى ندبه:
مهم‏ترین دعاها در عصر غیبت، دعاى ندبه است که سفارش فراوانى به خواندن آن شده است.
صدرالاسلام همدانى در کتاب تکالیف الأنام میگوید: از خواص دعاى ندبه این است که اگر در جایى با حضور قلب و اخلاص تمام و توجه به مضامین عالى آن خوانده شود، عنایت و توجه امام زمان(عج) را به آن مکان جلب میکند، بلکه آن حضرت در آنجا حضور می ‏یابد، چنان که در بعضى جاها اتفاق افتاده است...!
علامه مجلسى نیز در کتاب زاد المعاد با سند معتبر از امام صادق«ع» نقل میکند: «قرائت دعاى ندبه در اعیاد چهارگانه: روز جمعه، عید فطر، عید قربان و عید غدیرمستحب است»

ب) دعا براى ظهور امام زمان(عج) در روز جمعه:
شیخ طوسى آن را در مصباح المتهجد نقل کرده است: «اللهم اجعل صلاتک و صلواتِ ملائکتکَ و رُسُلِکَ على محمد و آل محمد وعجِّل فَرَجهم»؛ یا بگوید:«اللهم صل على محمد و آل محمد و عجّل فرجهم»

ج)صلوات ضرّاب اصفهانى:
«اللهم صل على محمد سید المرسلین و خاتم النبیین... اللهم و صل على ولیّکَ المُحیى سنّتک القائم بامرک...» ؛‌این دعا در چند کتاب از کتاب‏هاى معتبر و با سندهاى معتبر روایت شده است و همیشه می‏توان آن را خواند..!

د) صلوات بر امام زمان(عج) :
«اللهم صل على ولیک و ابن اولیائک الّذین فرضت طاعتهم... الهم انتصر به لدینک وانصر به اولیائک و اولیاءه...»

ه)دعاى فرج «الهى عظم البلاء» : مرحوم کفعمى در کتاب البلد الامین دعایى را بر حضرت‏ امام زمان(عج) نقل‏ می‏کند که آن ‏حضرت این دعا را به مردى زندانى یاد داد و بعد از خواندن، او از زندان آزاد شد:«الهى عظم البلاءُ و بَرِحَ الخفاءُ وَانکَشَفَ الغطاءُ وانقطع الرّجاء...»

 



تا چند سال قبل، پیش خودم فکر می کردم تا کی می خوام سرگرم این زندگی باش؟تاکی باید دست روی دست بذارم و غصه بخورم که چرا از امام زمان دورم؟چرا کاری نمی کنم که دل ایشون رو بدست بیارم؟چرا این همه از خدا دورم و کلی سوال دیگه...

خسته شده بودم از این که نه جرات داشته باشم قدمی به  سمت جلو بردارم نه بخوام که به عقب برگردم از روی نقطه صفر وایسادن بدم میومد تا اینکه کم کم به لطف خدا با کلاسای استاد علوی آشنا شدم اولش فکر می کردم شرکت تو کلاس عرفان و عارف شدن کجا،من کجا! باید اول خودمو اصلاح کنم بعد وارد عرفان بشم،اول باید به رعایت واجبات ومحرمات پایبند بشم بعد برم عارف بشم همین جوری که نمیشه!من هنوز گاهی تابع هوای نفسم هستم و گاهی از خداپیروی میکنم حالا برم کلاس عرفان؟

ولی وقتی چند جلسه از کلاسای ایشون رو رفتم فهمیدم اکثر کسانی که اومدن به این کلاس رو همزمان با من شروع کردن مثل من توی دو دلی اند که با وجود اینکه واجبات ومحرمات رو به طور کامل رعایت نمی کنن تو راه عرفان موفق میشن یانه؟



تا اینکه یکی از بچه های کلاس این سوال رو از استاد پرسید وایشون جواب دادن:

کسی که بخواد قله رو فتح کنه قطعا از دامنه خواهد گذشت یعنی کسی که بخواد عارف بشه در مسیر عرفان حتما مراحل اولیه دین مثل انجام واجبات وترک محرمات رو پشت سر میذاره بعد وارد مراحل بالاتر عرفانی میشه.

والبته اگه وارد مسیر عرفان بشیم این مراحل رو راحت تر می گذرونیم چون به امام زمان(عج)وصل میشیم به این شکل که ما به استاد علوی از طریق فعالیت در کلاسهاشون وصل میشیم و استاد هم از طریق چنداستاد دیگه به امام زمان(عج)وصل میشن در نتیجه هرچند با واسطه ولی بلخره ما هم به امام زمان وصل میشیم و این خودش خیلی ارزش داره وبه ما در انجام تکالیف دینی کمک می کنه از طرف دیگه عشقی که در این راه بوجود میاد ما رو خیلی زودتر از قبل به مقصد میرسونه و کارایی مثل انجام واجبات وترک محرمات(دغدغه من)رو با عشق انجام میدیم نه با زور و اجبار...



آسان ترین راه برای رسیدن به خدا

عرفان مقربین مسیری است که آن را به تنهایی نمی توانیم طی کنیم وممکن است خدایی نکرده راه  اصلی را گم کنیم وبه بیراه برویم  به همین دلیل به اساتیدی  مانند استاد عالی قدر علوی نیاز داریم که عرفان حقیقی را به ما بیاموزند.

مقربین نامی قرآنی است که برای طریق عرفانی مورد نظر اهل بیت برگزیده شده است.راهی که آسان ترین راه برای رسیدن به خداوند و سیر و سلوک در مسیر الهی است.

رهروان عرفان مقربین می آموزند که بهترین و آسان ترین راه برای رسیدن به بالا ترین درجات معنوی، توجه امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) و اولیا الهی به آنهاست.

بهترین راه توجه امام زمان (عج) و اولیای الهی به سالکان، خدمت صادقانه به آنها است. این خدمت صادقانه روح ما را در تحول و سنخیت یافتن با ارواح اولیا قرار می دهد.

بهترین راه خدمت صادقانه به امام زمان (عج) و اولیای الهی، کمک به انجام اراده و قصد و نیت ایشان است.

در نتیجه  بهترین راه برای نزدیک شدن روحی به امام زمان (عج) خدمت به تحقق اهداف و اراده امام زمان (عج) است. یقینا نشر و تبلیغ اسلام ناب محمدی(ص) از مهم ترین این اهداف است.

با این تفاسیر هر کسی با ید هر آنچه در توان اوست برای نشر و گسترش معارف ناب دین مبین اسلام که تنها راه سعادت بشری است و بالاخص بسط و گسترش عرفان مقربین به عنوان الگوی جامع و آسان ترین راه برای کمال بشری، بردارد.

حال بر عهده ماست که این معارف عظیم و انسان ساز را در حوزه وب نشر دهیم تا بتوانیم خدمتی به ساحت قدس امام زمان (عج) کرده باشیم و جزو سربازان ایشان قرار گیریم.



خداوند از تو نخواهد پرسید که چه لباس هایی در کمد داشتی،

بلکه از تو خـواهد پـرسید بـه چند نفـر لبـاس پوشـاندی؟

خداوند از تو نخواهد پرسید خانه ات چند متر بود،

بـلکـه از تـو خـواهـد پـرسید بـه چند نفـر در خــانه ات خـــوش آمـد گفتـــی؟

خداونـد از تـو نخـواهـد پـرسیـد در چـه منطقـه ای زنـدگـی می کـــردی،

بلکــه از تـو خـواهـد پـرسیـد چگـونه بـا همســایگانت رفتـار کردی؟

خــداونـد از تـو نخـــواهـد پـرسیـد میـزان درآمـد تو چقـدر بـود،

بلکه از تو خواهد پرسید آیا فقیری را دستگیری نمودی؟

خداوند از تو نخواهد پرسید

چـرا این قـدر طـول کشیـد تـا بـه جست و جوی رستگـاری بپـردازی،

بـلکه بـا مهـربـانی

تو را به جای دروازه های جهنم، به عمارت بهشتی خود خواهد برد



دانشجویی به استادش گفت: استاد اگر شما خدا را به من نشان بدهید عبادتش می کنم و تا وقتی خدا را نبینم او را عبادت نمی کنم.

استاد به انتهای کلاس رفت و به آن دانشجو گفت: آیا مرا می بینی؟

دانشجو پاسخ داد: نه استاد! وقتی پشت من به شما باشد مسلما شما را نمی بینم.

استاد کنار او رفت و نگاهی به او کرد و گفت:

تا وقتی به خدا پشت کرده باشی او را نخواهی دید



استاد علوی می فرمایند:

مگس در قالب خود از یک چیز لذت میبرد و پروانه از یک چیز

ولی اگر مگس  از قالب مگسی دربیاد و انسان بشه  دیگر حاضر نیست به حالت اول برگردد

چون با زیبایی های  واقعی تر آشنا میشود...

ما انسان ها هم در قالب خود از یک چیز خوشمان میاد واز یک چیز بدمان میاد اما وقتی از قالبمان بیرون بیایم

می بینیم لذت حقیقی و زیبای مطلق فقط خداست و وقتی زیبایی خدا را ببینیم دیگر لذت

های این دنیا را لذت نمی دانیم...

 

اگر لذت ترک لذت بدانی              دگر لذت نفس لذت ندانی



آیت الله بهجت در جواب سؤالی که پرسیده شده: تصمیم به سیر و سلوک دارم، چه کنم؟ می گوید: ترک معصیت برای تمام عمر کافی و وافی است، اگرچه هزارسال باشد. پس در این مرحله باید واجبات الاهی را به اندازه ­ای که علم داریم، انجام داده و محرمات الاهی را نیز به اندازه علم­مان ترک کنیم. این مسئله باعث می شود خداوند علم های جدیدی به ما عطا کند و به این وسیله، در سیر و سلوک خود رشد پیدا کنیم. ما هر چه می دانیم عمل می کنیم و خداوند علم به ندانسته ها را به ما عنایت می کند و تا وقتی که ما به وظیفۀ خود عمل کنیم، این چرخه ادامه دارد. پیامبر (ص) فرموده اند: هر کس آن چه را می داند انجام دهد، خداوند علم مجهولات را به او می فهماند. این روایت، مطابق با آیه قرآنی است که می­ فرماید: "کسانی که در راه ما تلاش کنند، راه های خود را به آنان نشان داده و هدایت شان می کنیم”. علاوه بر این، باید دانست انسان تا زنده است، هیچ گاه ساکن نیست؛ یا به سوی نور (هدایت) در حرکت است و یا به سوی ظلمت (گمراهی)، و مطلب مهم، رهبری این حرکت به سوی نور است .



لزوم وجود استاد در مسیر تزکیه و خود­سازی

مسلماً وقتی علوم ظاهری و تجربی؛ مانند طبابت جسم نیاز به استاد داشته باشد، طبابت روح که سخت تر و دقیق تر است حتماً به طبیب و استاد احتیاج دارد. اما این، مسیری است که در پیمودن آن بزرگ ترین استاد، انسان را راهنمایی می کند. استاد اوّلیه برای همۀ انسان ها و راهنمای آنان، خداوند است. در قرآن آمده است: "خداوند سرپرست ایمان آورندگان است و آنها را از تاریکی ها به سوی نور می کشاند”. و  یا می فرماید: "کسانی که در راه ما تلاش کنند قطعاً آنها را  به راه­های خود هدایت می کنیم”.  پس با استعانت و توکل بر او می توان در این راه گام نهاد و اگر در این مسیر، خداوند شخصی وارسته، صالح و متقی را در مسیر انسان قرار داد، از او استفاده می کند، اما اگر چنین نعمتی نبود، این راه تعطیل نمی شود، بلکه با عمل به آن چه می دانیم خداوند علم به مجهولات را به ما عنایت می کند.



در سؤالی از محضر آیت الله بهجت پرسیده شد: آیا این مسیر نیاز به استاد دارد؟ در جواب فرمودند: "استاد تو علم تو است، به آن چه می دانی عمل کن، آن چه را نمی دانی کفایت می شود”. پس استاد اوّلیه خداوند است و به همین جهت پیامبرانش را برای هدایت خلق فرستاده است و پس از آنها ائمۀ اطهار (ع) و بعد از آنها انسان های وارسته، متقی و راه پیموده، سمت استادی خواهند داشت. انسان در نبود استاد خاص می تواند با استعانت از خداوند متعال و روح پیامبر اعظم (ص) و ائمۀ اطهار (ع) راه را شروع نموده و ادامه دهد و علم خود را مانند معلمی بداند که او را به نیکی ها راهنمایی کرده و از معاصی باز می دارد و همین ترک معصیت و انجام واجبات، موجب رشد در این مسیر خواهد شد.



بهترین راه قرار گرفتن در زمره یاران امام عصر(عج)

برای این کار باید دید که امام زمان (عج) که خود یکی از امامان و پیشوایان دینی ما است چه اعمالی انجام می دهد و زمانی که ظهور کند چه برنامه هایی را اجرا می کند. همان گونه که می دانیم در دین اسلام بهترین چیز برای رشد و تعالی و رسیدن به خدا، ایمان و عمل صالح است، لذا برای اینکه بتوانیم یار و یاور امام زمان (عج) شویم همان اجرای دستورات دینی؛ یعنی انجام واجبات و ترک محرمات بهترین کار و آغاز راه برای خود سازی و تهذیب نفس است.



تکالیف
بندگان نسبت به امام زمان(عج)

-تحصیل شناخت صفات و آداب و ویژگی های آن جناب علیه السلام

-رعایت ادب نسبت به یاد او

- محبت او به طور خاص

-محبوب نمودن او در میان مردم

-انتظار فرج و ظهور آن حضرت علیه السلام

-اظهار اشتیاق به دیدار آن حضرت علیه السلام
 -ذکر مناقب و
فضایل آن حضرت علیه السلام

-اندوهگین بودن مومن از فراق آن حضرت علیه السلام

-حضور در مجالس فضایل و مناقب آن حضرت علیه السلام

-تشکیل مجالس ذکر مناقب و فضایل آن حضرت علیه السلام

-سرودن و خواندن شعر در فضایل و مناقب آن حضرت علیه السلام

-قیام،هنگام یاد شدن نام یا القاب آن حضرت علیه السلام

-گریستن و گریاندن و خود را به گریه کنندگان شبیه نمودن بر فراق آن
حضرت علیه السلام

-درخواست معرفت امام عصر علیه السلام از خداوند عزّ وجل

-تداوم درخواست معرف آن حضرت

-مداومت بر خواندن دعای غریق

-دعا در زمان غیبت آن حضرت علیه السلام

-شناختن علامت های ظهور آن حضرت علیه السلام



تسلیم بودن و عجله نکردن

-صدقه دادن به نیابت از آن حضرت علیه السلام

-صدقه دادن به قصد سلامتی ان حضرت علیه السلام

-حج رفتن به نیابت از آن حضرت علیه السلام و فرستادن نایب که از طرف ان جناب حج کند

-طواف بیت الله الحرام به نیابت از امام علیه السلام و نایب ساختن دیگری
تا از طرف آن حضرت طواف نماید

-زیارت مشاهدرسول خدا و ائمه
معصومین علیهم السلام به نیابت از
مولایمان صاحب الزمان (عج)

-استحباب اعزام نایب برای
زیارت از سوی آن حضرت علیه السلام

-سعی در خدمت کردن به آن حضرت علیه السلام

-اهتمام ورزیدن به یاری آن جناب علیه السلام

-تصمیم قلبی بر یاری کردن آن جناب در زمان حضور و ظهور او

-تجدید بیعت با آن حضرت علیه سلام بعد از فرایض همه روزه و هر جمعه

-صله آن حضرت علیه السلام به وسیله ی مال

-صله شیعیان و دوستان صالح امامان علیهم السلام به وسیله ی مال

-خوشحال کردن مومنین

-خیر خواهی کردن برای ان حضرت علیه السلام

-زیارت کردن آن حضرت علیه السلام

-دیدار مومنین صالح و سلام کردن بر آنان

-درود فرستادن بر آن حضرت علیه السلام

-هدیه کردن ثواب نماز به آن جناب علیه السلام

-هدیه نماز مخصوص



نماز هدیه به آن حضرت  (علیه السلام)به گونه ی مخصوص خاص در وقت معین

-اهداء قرائت قرآن به آن حضرت علیه السلام

-توسل و طلب شفاعت از خداوند به وسیله آن حضرت علیه السلام

-دادخواهی و توجه نمودن و عرض حاجت بر آن حضرت علیه السلام

-دعوت کردن مردم به آن حضرت علیه السلام

-رعایت حقوق آن حضرت و مواظبت بر ادای آنهاو رعایت وظایف نسبت به آن بزرگوار علیه السلام

-خشوع دل هنگام یاد آن حضرت علیه السلام

-عالم باید علمش را آشکار کند.

-تقیه کردن از اشرار و مخفی داشتن راز از اغیار

-صبر کردن بر اذیت و تکذیب و سایر محنت ها

-در خواست صبر از خدای متعال

-سفارش یکدیگر به صبر در زمان غیبت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف

-پرهیز از مجالسی که نام آن حضرت علیه السلام در آن ها مورد تمسخر باشد

-تظاهر با ستمگران و اهل باطل

-ناشناس ماندن و پرهیز از شهرت یافتن

-تهذیب نفس



اتفاق و اجتماع بر نصرت آن حضرت علیه السلام

-متفق شدن بر توبه ی واقعی و بازگرداندن حقوق به صاحبان آن ها

-پیوسته به یاد آن حضرت بودن و به آدابش عمل کردن

-دعا به درگاه الهی برای جلوگیری از نسان یاد آن حضرت علیه السلام

-اینکه بدنت نسبت به آن جناب علیه السلام خاشع باشد.

-مقدم داشتن خواسته آن حضرت برخواسته خود

-احترام کردن نزدیکان و منسوبین به آن حضرت علیه السلام

-بزرگداشت اماکنی که به قدوم آن حضرت علیه سلام زینت یافته اند
-وقت ظهور را تعیین نکردن و تکذیب وقتگذاران

-تکذیب کردن مدعیان نیابت خاصه از
جانب آن حضرت
علیه السلام در زمان غیبت کبری

-درخواست دیدار آن حضرت با
عافیت و ایمان

-اقتدا و تأسی جستن به اخلاق و اعمال آن حضرت علیه السلام

-حفظ زبان از غیر یاد خداوند و
مانند آن

-نماز آن حضرت علیه السلام

-گریستن در مصیبت مولایمان،
شهید مظلوم حضرت ابی عبدالله الحسین علیه السلام

-زیارت قبر مولایمان امام حسین علیه السلام

-بسیار لعنت کردن بر بنی امیه
در اشکار و پنهان

-اهتمام در ادای حقوق برادران دینی
-مهیا کردن سلاح و اسب در انتظار ظهور
آن جناب



انواع ارتباط با حضرت مهدی(علیه السلام)
ارتباط با حضرت به دو صورت مطرح می شود:
الف. ارتباط روحی: انسان از لحاظ روحی احساس می‌کند به حضرت نزدیک شده است. این به دو رکن اساسی نیاز دارد:
1. معرفت هر چه بیشتر و عمیق تر به حضرت؛
2. عمل به وظایف دینی به ویژه انجام واجبات(به خصوص نماز اول وقت) و ترک محرمات(به ویژه در اموال و رعایت حلال و حرام). در کنار این دو رکن، یاد کردن حضرت در زمان‌های مختلف و دعا به وجود مقدس او و زمینه سازی نیز دارای اهمیت است.
ب. ملاقات و دیدار: در زمان غیبت به صورت عادی دیدار آن بزرگوار (که همراه با شناخت باشد) امکان ندارد؛ مگر در مواردی که به صلاح و مصلحت باشد. برای این نوع ارتباط هر چند رفتن چهل شب به مسجد جمکران در میان مردم معروف است؛ ولی به نظر می‌رسد رعایت حدود دینی همراه با توسل و استغاثه به آن حضرت راه صحیح‌تری باشد. البته باید دانست که اگر صلاح نباشد، دیدار نیز اتفاق نمی افتد.
آیینه شو جمال پر طلعتان طلب
تو جاروب کن خانه را سپس میهمان طلب
طهارت نفس و تزکیه درون اکسیر عظیمی است که آثار و نتایج بلند و بی شماری دارد و از جمله آنان وصل به یاد و پذیرش از جانب او را ممکن می کند آنچه اصل و فرض است حرکت در مسیر عبودیت و پاکی و جدا شدن از شیطان و رذایل است.
در این صورت آنچه شایسته و به صلاح انسان است برای او میسر و فراهم می آید. هم چنین باید بدانیم که امام پدری مهربان و برادری دلسوز است، امام همه شیعیان را دوست دارد و برای هدایت و سعادت آنها دعا و تلاش می‌کند. البته در این میان شیعیانی را بیشتر دوست دارد که می‌کوشند افرادی صالح و با معنویت باشند



مشاهده جمال نورانی حضرت ولی عصر (ع) به دو صورت ممکن است:
 
1. امام را ببینیم ولی او را نشناسیم که این قسم بنابر روایات برای همه امکان دارد و اتفاق می افتد. از امام صادق (ع) روایت شده حضرت صاحب الامر(ع) هر سال در موسم حج شرکت می کنند او مردم را می بیند و می شناسد ولی مردم او را می بینند و نمی شناسند. [
 
2. امام را ببینیم و بشناسیم: این نوع رؤیت که شخص بتواند به محضر امام برسد، او را ببیند و بشناسد نیز امکان دارد. اگر شخصی به لحاظ آمادگی معنوی و دوری از گناه قابلیت و شایستگی داشته باشد حضرت با او ملاقات می کند مگر آنکه مصلحتی در عدم ملاقات وجود داشته باشد.
 
گرچه ما داستان های زیادی از علما و بزرگان شنیده ایم که با حضرت ملاقات حضوری داشته اند خواه از قسم اول یا دوم ولی می خواهیم بدانیم آیا این سعادت و دیدار لذت بخش نصیب هر کسی می شود یا خیر؟
 
در جواب باید گفت گر چه این ارتباط بسیار لذت بخش و مفید است و اگر واقعاً نصیب کسی شود نشانه عظمت روحی و بلندی مقام معنوی اوست ولی مهم تر از ملاقات حضوری در درجه اول ارتباط قلبی و اصلاح قلب و درون است و اینکه ما به دستورات حضرت در زمان غیبت به درستی و به طور کامل عمل کنیم.


چه کنیم نسبت به وجود امام زمان(عج) این قدر بی تفاوت نباشیم و محبت به ایشان در قلبمان جای بگیرد؟
وقتی به محبت مادر به فرزند یا محبت های دیگر می نگرم می بینم که به صورت تحمیلی نبوده و خود بخود در دل انسان جای گرفته است. اصولا محبت امری تحمیلی نیست. در مورد امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز باید به مرحله ای برسیم که این محبت در دل ما جای بگیرد و تحمیلی نباشد. در این صورت مشکل ما از ریشه حل خواهد شد.
برخی محبت ها ذاتی است و از دست انسان خارج است مانند محبت پدر و مادر به فرزند. هیچ گاه پدر یا مادر را مجبور نمی کنند تا فرزندش را دوست داشته باشد. به همین علت در قرآن کریم سفارش نشده که ای والدین شما فرزندانتان را دوست داشته باشید اما به فرزندان سفارش فراوان شده که به والدین احترام گذارده و با آنان مهربان باشند. (23و24 سوره اسراء) این بدان دلیل است که پدر و مادر خواهی نخواهی فرزندان را دوست می دارند زیرا فرزندان پاره تن والدین هستند.
برخی محبت ها نیز به مرور زمان و در اثر ارتباط و مأنوس شدن با افراد به وجود می آید مانند بسیاری از دوستی های متداول در جامعه.
محبت اهل بیت و خصوصاً‌ امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به ما شیعیان ذاتی است. ما شیعیان پاره تن امامانمان هستیم. آن بزرگواران فرمودند:‌ شیعتنا خلقوا من فاضل طینتا. شیعیان از باقی مانده گل ما خلق شدند. بنابراین ایراد و اشکال از ناحیه من و شماست که محبت حقیقی پدران معنوی خصوصا امام زمان خود را از دست داده ایم. امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می فرماید: إنا غیر مهملین لمراعاتکم و لا ناسین لذکرکم. یعنی ما در مراعات شما کوتاهی نکرده و یاد شما را فراموش نمی کنیم.
وقتی فرزندی را قبل از به وجود آمدن علاقه بین او و والدینش از هم جدا کنند پدر و مادر آن فرزند را تا آخر عمر فراموش نمی کنند اما پس از مدت کوتاهی آن فرزند یاد والدین عزیز خود را از یاد خواهد برد. در مورد رابطه ما با امام زمان مشابه این اتفاق رخ داده. آن قدر انس و ارتباط ما با حضرت کم شده که گویا دیگر محبتی در این دل بی معرفت نمانده. جذبه و کشش از طرف آقا کم نشده، من و تو بی معرفت شده ایم. ایشان به ما نزدیک است ما از ایشان دور هستیم. آیة‌ الله بهجت رحمة الله علیه می فرمودند: «او « عین الله الناظرة و أذنه الواعیة» است و جلوتر از ماها می شنود حرف ما را! بلکه خودمان که حرف می زنیم این صدا از لب می آید به طرف گوش، فاصله ای دارد،‌ او جلوتر از این فاصله،‌ حرف ما را می شنود از خودمان،‌ کلام خودمان را! آن وقت آیا ما می توانیم کاری بکنیم که او نفهمد؟ می توانیم کاری بکنیم که او نداند؟....چرا کاری نمی کنید که همیشه خودتان را پیش آن حضرت ببینید؟‌ او ما را می بیند و ما او را نمی بینیم! پس چرا این قدر دوریم؟» (بهارانه،‌ سید مهدی شمس الدین،‌ ص59). یار نزدیک تر از من به من است وین عجب تر که من از خود دورم
البته و صد البته این ارتباط به یک باره آغاز نخواهد شد و این شکاف بین مراد و مریدِ بی معرفت به سادگی پر نخواهد شد. اولین قدم، ایجاد یک سنخیت بین خودمان و امام زمان است. تا همانندی نسبی نباشد محبتی شکل نخواهد گرفت. وقتی فاصله روحی و فکری ما با اماممان زیاد باشد چطور می خواهیم توقع محبت دائمی داشته باشیم و محبت ایشان در دل ما جای بگیرد. «سنخیت» نخستین و مهمترین شرط برای رسیدن به امام است . سنخیت، علت انضمام است؛ و دو شیء، تنها به این شرط می توانند به هم منضم شوند و پیوستگی یابند که از سنخیت نسبت به یکدیگر بهره مند باشند. حال اگر کسی سنخیت با عالم ماده و مادیات داشته باشد، نمی تواند هم سنخ با برتر از فرشتگان( حضرت ولی عصر)بوده و با آنان ارتباط برقرار کند.

17 نظر

  1. manicuremanicuresays:

    First of all I want to say wonderful blog! I had a quick question that I'd like to ask if you don't mind. I was interested to find out how you center yourself and clear your head prior to writing. I've had trouble clearing my mind in getting my thoughts out there. I truly do take pleasure in writing however it just seems like the first 10 to 15 minutes tend to be wasted just trying to figure out how to begin. Any ideas or hints? Thanks!

  2. CandidaCandidasays:

    First off I want to say great blog! I had a quick question in which I'd like to ask if you don't mind. I was curious to know how you center yourself and clear your head prior to writing. I have had a hard time clearing my mind in getting my thoughts out. I do take pleasure in writing however it just seems like the first 10 to 15 minutes tend to be lost just trying to figure out how to begin. Any suggestions or tips? Thanks!

  3. LorraineLorrainesays:

    These are actually fantastic ideas in concerning blogging. You have touched some fastidious points here. Any way keep up wrinting.

  4. JulissaJulissasays:

    No matter if some one searches for his essential thing, so he/she desires to be available that in detail, therefore that thing is maintained over here.

  5. LatoyaLatoyasays:

    Undeniably consider that which you said. Your favourite justification seemed to be at the internet the simplest thing to keep in mind of. I say to you, I certainly get annoyed whilst people consider worries that they just do not recognize about. You controlled to hit the nail upon the highest as well as defined out the entire thing without having side-effects , other people can take a signal. Will likely be back to get more. Thanks

  6. IngridIngridsays:

    It's nearly impossible to find knowledgeable people for this topic, however, you seem like you know what you're talking about! Thanks

  7. KristianKristiansays:

    Hello there! This is my 1st comment here so I just wanted to give a quick shout out and tell you I really enjoy reading through your posts. Can you suggest any other blogs/websites/forums that go over the same topics? Thank you!

    • مدیر سایتاسماعیل رازه(WolF75) :

      سلام شما با عضو شدن در گروه و کانال تلگرامی ما میتوانید بیشتر استفاده کنید با تشکر

  8. foot pain after surgeryfoot pain after surgerysays:

    Hey very cool site!! Guy .. Excellent .. Superb .. I will bookmark your website and take the feeds also? I am satisfied to find a lot of helpful information right here within the publish, we want work out more strategies in this regard, thanks for sharing. . . . . .

  9. https://sueannpradhan.wordpress.com/2015/06/26/feet-pain-soon-after-hammertoe-suhttps://sueannpradhan.wordpress.com/2015/06/26/feet-pain-soon-after-hammertoe-susays:

    Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you writing this post and the rest of the website is extremely good.

  10. How do you get taller in a day?How do you get taller in a day?says:

    you are in reality a just right webmaster. The site loading speed is incredible. It sort of feels that you are doing any unique trick. In addition, The contents are masterwork. you have performed a magnificent task in this matter!

  11. Foot IssuesFoot Issuessays:

    I'm amazed, I have to admit. Seldom do I come across a blog that's both educative and engaging, and let me tell you, you have hit the nail on the head. The problem is something that too few people are speaking intelligently about. I'm very happy that I came across this during my search for something regarding this.

  12. How long does it take to recover from Achilles injury?How long does it take to recover from Achilles injury?says:

    It's hard to find well-informed people in this particular subject, however, you seem like you know what you're talking about! Thanks

  13. How can you heal an Achilles tendonitis fast?How can you heal an Achilles tendonitis fast?says:

    Very nice post. I just stumbled upon your blog and wished to say that I have truly enjoyed surfing around your blog posts. After all I'll be subscribing to your feed and I hope you write again soon!

  14. What causes pain in the back of the heel?What causes pain in the back of the heel?says:

    Hi! I'm at work surfing around your blog from my new iphone 4! Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts! Keep up the fantastic work!

  15. How do you stretch your Achilles?How do you stretch your Achilles?says:

    Hello! I've been following your web site for a long time now and finally got the courage to go ahead and give you a shout out from Lubbock Texas! Just wanted to mention keep up the fantastic work!

  16. How do you get rid of Achilles tendonitis?How do you get rid of Achilles tendonitis?says:

    I am in fact thankful to the holder of this web site who has shared this enormous paragraph at at this place.

  17. PorfirioPorfiriosays:

    Hi there, I log on to your blog regularly. Your story-telling style is witty, keep doing what you're doing! http://viceads.com/user/profile/20899